Jolien is een innovator in hart en nieren. Zij ziet hoe iets wat nog niet is, zou kunnen zijn. De praktische weg ernaartoe stippelt ze ook zo uit. Zo ook voor het opzetten van een nieuwe school.
Tijdens haar bachelor studie Danseducatie zag ze voor het eerst de TED TALK 'Do schools kill creativity?' van Sir Ken Robinson. Tot die tijd keek ze vaak terug op de basisschooltijd als een vanzelfsprekend saaie aangelegenheid waarbij het vele boeken lezen en de verbeeldingskracht haar redding waren. Die TED TALK was voor Jolien een moment van bezinning. Het eerste omdenk moment; kan het ook anders? Waarom is onderwijs zo ingericht dat creativiteit en speelsheid langzaam verdwijnt? Het zaadje voor ander onderwijs was gepland..
Ondertussen stortte Jolien zich op andere zaken. Haar nieuwsgierigheid achterna reisde ze de wereld over en koos ze voor een nieuw carrierepad door aan de University of Technology Sydney een MBA in Entrepreneurship te behalen. Hoe kom je tot kansrijke concepten? Hoe creëer je een fit tussen een probleem en een oplossing? En hoe vind je eigenlijk de problemen die echt het oplossen waard zijn? Dat onderwijs er aan de andere kant van de wereld anders aan toe gaat mocht Jolien ervaren door in deze tijd ook als dansdocent op verschillende basis & middelbare scholen les te geven in Sydney.
Na een aantal jaren te hebben gejobhopt tussen verschillende mooie (design & advies) bureaus, was Jolien nog steeds zoekende naar hoe ze haar skills nu het beste tot uiting kan brengen. Waar ze echt impact kan maken, waar het er toe doet. Voor zichzelf beginnen als freelance innovator in tijden van Covid-19, zorgde uiteindelijk voor de rust om het eerste schoolontwerp op te stellen; School for resilient world citizens, wat uiteindelijk geleid heeft tot Buitenwijs.